• Elly

Kastanjes versus noten

Ik ben een 4 seizoenen-mens. Zalig : de winter, zalig de lente, zalig de zomer en ja...ZALIG de herfst. Terwijl ik andere mensen hoor klagen wanneer het een regenachtige dag is, geniet ik met volle teugen, zowel van de wandelingen op zonnige herfstdagen als van de wandelingen (en knussige wollen-sokke-filmen en avondjes aan de haard ) op minder zonnige dagen... Ik geniet van alles wat de herfst te bieden heeft, de kleurige natuur, het gekraak van de de herfstbladeren onder mijn voeten, de wind en alle groenten en vruchten van deze periode : appelen, pastinaak, paddestoelen, pompoenen en allerlei soorten noten : okkernoten, beukennootjes en... de vreemde eend in de bijt : de kastanje !


Wat is een kastanje eigenlijk?


Kastanjes zijn noten, meer bepaald behoort ze de tot de familie van de beukennootjes.

Je hebt wilde en de tamme kastanjes. Enkel de tamme variant is eetbaar. De bolster van een tamme kastanje bevat veel meer en fijnere stekels dan de wilde kastanje. Op de foto onderaan dit artikel zie je duidelijk het verschil.


Hoe gezond zijn kastanjes?


Kastanjes zijn een stuk minder vet dan andere noten. Er zitten wel veel vezels en eiwitten in. Ze bevatten vitamines uit de B-groep, vitamine E, kalium, foliumzuur en zink. Een portie van 100 gram kastanjes levert slechts 185 kilocalorieën. In vergelijking met andere nootsoorten, die gemiddeld tussen de 600 en 700 kcal per100 gr leveren, is dit heel weinig. Voor de hoeveelheid goede voedingsstoffen moet de kastanje echter niet onderdoen voor zijn familieleden.


Hoe bereiden?


Je kan kastanjes eigenlijk gewoon pellen en opeten. Echter, vaak vindt men de smaak te bitter. Indien je de kastanjes "poft" verdwijnt de bittere smaak en worden ze "lichtzoet".


werkwijze kastanjes poffen:

Zet met een scherp mes een kruis in de bovenkant van de kastanjes. Leg ze daarna ongeveer 15 minuten in een voorverwarmde oven van 200°, tot de schil openbarst. Je kunt hetzelfde doen in een pan met een klontje boter op een matig vuur. tien minuten . Je pelt de kastanjes best als ze nog warm zijn. Het vliesje is soms moeilijker te verwijderen. Je mag het vlies eventueel laten zitten, maar het heeft een bittere smaak.


werkwijze kip met kastanjes:

Een ander lekker en eenvoudig recept is kip met kastanjes :

benodigdheden : 8 kippeboutjes, een 400 gr (voorgegaarde) kastanjes, 300 ml kippebouillon en een 150 ml witte wijn, peper en zout

Kruid eerst de kip met peper en zout. Bak ze in een pan rondom bruin in olijfolie. Pel en snipper de ui, hak de kastanjes grof. Haal de kip uit de pan en bak in dezelfde pan, met wat extra olijfolie, de kastanjes en de ui lichtbruin. Blus met de witte wijn en 1/2 de van de bouillon, kruid naar smaak, leg de kip weer in de pan en laat nog 20 a 25 minuten zachtjes garen. Voeg af en toe wat bouillon toe. Lekker met bloemkoolrijst of couscous.


Nu het volop het seizoen van kastanjes is, koop of raap je ze het best vers. In de overige maanden kan je kastanjes ook gedroogd kopen of in pureevorm.


Laat het je vooral smaken!!


Wil jij NU gezonder eten? Neem dan NU contact met ons op !


20 keer bekeken

Fat-Escape

Zellekens 8

2460  Tielen

België

Adres Fat-Escape
  • Facebook messenger Fat-Escape
  • Facebook Fat-Escape
  • Pinterest Fat-Escape
  • Instagram Fat-escape

Restart dieet  |  LignaVita  |  Cryolipolyse | Lymfedrainage | Proteïne dieet  |  Snel gezond afvallen

© 2019 by Elly Stevens.