• Elly

Is koolhydraatarm eten goed voor kinderen?

Wat betekent koolhydraatarm?


Koolhydraatarm houdt in dat slechts 5 % van je dagelijkse voeding bestaat uit koolhydraten. Dit wel zeggen dat je er niet komt met enkel het schrappen van alle toegevoegde suikers, pasta’s, brood en aardappelen maar dat je ook bepaalde groenten zal moeten schrappen (bvb bonen, erwten…).


De meningen over koolhydraatarm eten zijn erg verdeeld. Ben je te zwaar? Je zal met een koolhydraatarm en vetarm voedingspatroon snel afvallen. De klassieke dieetleer zal koolhydraatarm eten echter voor iedereen afraden. Zeker voor kinderen wordt een koolhydraatarm eetpatroon afgeraden. “Kinderen zitten volop in de groei en hebben daarom nood aan veel energie!” luidt het en koolhydraten zijn onze nr 1 energieleverancier.

Echter, de laatste jaren zien we het aantal kinderen met overgewicht steeds toenemen. Kinderen bewegen veel minder dan vroeger; ze spelen minder buiten en ruilen sport steeds vaker voor gamen. Deze verandering van levensstijl brengt met zich mee dat kinderen ook steeds minder energie nodig hebben.


Wij halen onze energie uit koolhydraten, vetten en eiwitten. Alle drie de leveranciers hebben voor-en nadelen. Eén van de grootste voordelen van koolhydraten is dat ons lichaam het zeer snel kan omzetten in energie, nadeel is dat de energie die niet wordt gebruikt zal worden opgeslagen als lichaamsvet.


Hoeveel koolhydraten heeft een kind dan nodig?


Dit hangt van verschillende factoren af ; de leeftijd en hoe actief een kind is. Is je kind te zwaar, dan kan het zonder al te zware inspanningen toch vrij snel afvallen als je het aantal koolhydraten en vetten in de voeding beperkt. Let wel dat je kind geen honger mag hebben. Heeft je kind nog honger, zorg er dan voor dat het nog een gezond extraatje kan eten (soep, kerstomaatjes, appel..) Probeer ook met kleine stapjes je kind meer te laten bewegen ;met de fiets naar school in plaats van de auto, ga een keertje zwemmen, doe eens een geocache tocht in het weekend, organiseer spelletjes in de tuin samen met andere kinderen of ga een keertje naar een trampoline park...


Mijn mening?


Ik zou niet naar een koolhydraatarm eetpatroon streven met kinderen, maar eerder naar een koolhydraat beperkt eetpatroon.(= minder streng, alle groenten mogen maar we beperken suikers, koek, cake, aardappelen en past’a, enz…)


Hou hierbij rekening met wat die dag de activiteiten zijn. Is het een regenachtige dag en gaan jullie tv kijken? Dan heb je echt niet veel koolhydraten of vetten nodig. Heeft je kind een dagje uit met de jeugdbeweging? Laat hem dan ’s morgens gerust een (liefst volkoren of spelt) boterham eten. Eten jullie ’s avonds vrij laat en staat er daarna geen sportieve activiteit meer gepland? Beperk dan het avondmaal bvb. tot een stukje vis of vlees met groenten en voeg geen extra koolhydraten meer toe in de vorm van pasta of aardappelen.


Let zeker goed op met toegevoegde suikers, mijdt dit bij het dagdagelijkse eten.( bvb geen choco). Natuurlijk moet je een kind af en toe een snoepje gunnen, maar probeer dit te beperken. Pas ook op met suikervervangers ; er wordt vaak aspartaam toegevoegd. Bovendien krijg je van veel suikervervangers een ontwricht verzadigingsgevoel : met andere woorden… je krijgt sneller honger (en zin in meer zoet).

De allerbeste suikervervangers zijn fruit! Omdat je hier buiten (natuurlijke) suikers ook vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels binnenkrijgt.


Vermijdt ook kant-en-klaar gerechten in de supermarkt of gerechten op basis van pakjes en poedertjes, ze zijn helemaal niet zo gezond voor kinderen. Ook al zitten er ook veel groenten in, de sausjes en de dressings zijn vaak echte dikmakers. Boordevol koolhydraten.


Wil je graag koolhydraat beperkt eten met je kinderen? Vertel het hen dan niet! Als je letterlijk zou zeggen dat jullie koolhydraat beperkt gaan eten, kan een kind in weerstand gaan. Door gewoon te doen en lekkere koolhydraatarme gerechten te bereiden, zal je kind vaak niet eens merken dat er gezonder en lichter wordt gegeten.


Lees ook mijn artikel over aspartaam


52 keer bekeken

Fat-Escape

Zellekens 8

2460  Tielen

België

Adres Fat-Escape
  • Facebook messenger Fat-Escape
  • Facebook Fat-Escape
  • Pinterest Fat-Escape
  • Instagram Fat-escape

Restart dieet  |  LignaVita  |  Cryolipolyse | Lymfedrainage | Proteïne dieet  |  Snel gezond afvallen

© 2019 by Elly Stevens.