• Elly

Zo gezond zijn peulvruchten


Peulvruchten zijn zaden of de zaden met hun omhulsel. Onder peulvruchten vallen o.a.: bruine, witte en zwarte bonen, kapucijners, kievitsbonen, linzen, kikkererwten, kidneybonen, lupinebonen en sojabonen.

Doperwten, peultjes, tuinbo­nen en sperziebonen zijn in principe ook peulvruchten, maar zij bevatten minder eiwitten en vallen daardoor onder de term " groenten".


Gezondheidsvoordelen :

Het eten van peulvruchten zorgt voor een daling van het LDL-choles­terolgehalte in het bloed. Ze zijn rijk aan pectine, vezels, B vitamines en mineralen zoals ijzer magnesium en zink. Daarenboven zijn peulvruchten een prima plantaardige bron van eiwitten.

Hierdoor worden ze vaak gegeten door vegetariërs en veganisten. Plantaardige eiwitten worden door ons lichaam echter minder goed opgenomen dan eiwitten uit vlees, vis en eieren, waardoor je ze niet 100% als vleesvervangers mag beschouwen.


Bovendien bevatten plantaardige vleesvervangers geen vitamine B12 en maar weinig ijzer. Wissel ze dus af met vlees of vis. Ben je vegetariër? Verorber dan ook andere eiwitrijke producten zoals zuivel of eieren. Verder kan je als vegetariër bijvoorbeeld ook volgende producten eten:


  • Tofu en tempé, gemaakt op basis van sojabonen

  • Seitan, samengesteld uit tarwe-eiwitten

  • quorn


Tijdens een dieet worden peulvruchten vaak vermeden omdat ze relatief veel koolhydraten bevatten. Echter, de koolhydraten uit peulvruchten zijn complexe koolhydraten, deze zijn "langzame" en gezonde koolhydraten en geven ons lichaam gedurende een lange tijd energie. Daarom passen ze prima in een dieet of in een gezond voedingspatroon. Let wel op met het aantal kcal!

voorbeeld : hummus : dit populaire product kan je tegenwoordig overal kopen. De aantal calorieën verschillen echter nogal. Van zelfgemaakte (ong 175 kcal per 100gr) tot soms wel 350 kcal per 100 gr in de supermarkt. Soms worden er extra oliën toegevoegd om het geheel smeuïger te maken. Hummus is dus heel gezond maar let toch maar een beetje op de samenstelling.


Milieu

Ook voor ons milieu is het eten van peulvruchten een goed idee; vervang minstens 1 x per week je vlees door peulvruchten. De vruchten hebben een kleine ecologische voetafdruk en hun teelt vraagt om slechts een kleine hoeveelheid water.


Gerechten

linzen worden vaak gebruikt in soep, bruine en witte bonen in chili con carne of je kan enkele wraps vullen met peulvruchten. Ook hummus heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen.


Ken jij een lekker gerecht met peulvruchten? Laat het ons dan weten!!

Graag meer info over gezond en evenwichtig afslanken? maak een afspraak !








73 keer bekeken

Fat-Escape

Zellekens 8

2460  Tielen

België

Adres Fat-Escape
  • Facebook messenger Fat-Escape
  • Facebook Fat-Escape
  • Pinterest Fat-Escape
  • Instagram Fat-escape

Restart dieet  |  LignaVita  |  Cryolipolyse | Lymfedrainage | Proteïne dieet  |  Snel gezond afvallen

© 2019 by Elly Stevens.